close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הפרעת דחק פוסט טראומטית – ptsd- חשוב להכיר

מערכת שורשיח כסליו, תשעט26/11/2018

האופנים השונים שבהם הפרעת ptsd מתבטאת אצל בני אדם, מחייבים טיפול הנבנה אישית עבור כל משתקם, זאת בכדי שיהיה לו את הסיכוי הגבוה ביותר לחזרה מיטבית לתפקוד מלא

תגיות:
הפרעת דחק פוסט טראומתית היא ביטוי למתרחש בתוך נפשם של אנשים אשר עברו חוויה קשה ומטלטלת, כזו שמלווה אותם להמשך חייהם. לאורך השנים השתנו אופני הטיפול המקובלים בהפרעה, וגם כיום ישנה אי הסכמה בקרב מומחים, באשר לסיוע האופטימלי שניתן להגיש לאנשים המבקשים להשתקם לאחר חוויה קשה. היכרות עם מאפייני התופעה ועם דרכי הטיפול בה, תעזור הן למטפלים והן למטופלים להגיע לאופן הספציפי המתאים ביותר לשיקום האישי, ולקבלת כלים להתמודדות מיטבית עם החיים שלאחר הטראומה.

כיצד מתפתחת הפרעת דחק פוסט טראומתית?
כשמדברים על טראומה, הכוונה היא לאירוע קשה אשר נחרט בליבו של אדם ומשפיע באופן משמעותי על האופן שבו הוא מרגיש ומתנהל, לעומת תקופת החיים של לפני המקרה. Ptsd הינה הפרעה נפשית שמתפתחת אצל אנשים מסוימים שחוו אירועים קשים, כאשר טיפול בטראומה מדבר על סיוע לאנשים שפיתחו את ההפרעה לחזור ולתפקד בצורה המיטבית, זאת על אף שברור כי לא ניתן "למחוק" את אותן החוויות הקשות מחייהם.

לעיתים הפרעת דחק פוסט טראומתית מתפתחת שנים רבות לאחר המקרה עצמו, ולפעמים ההידרדרות הנפשית ניכרת מיד אחרי האירוע, מכאן שההפרעה הינה סובייקטיבית לחלוטין. מסיבה זו, גם דרכי הטיפול בה חייבות להיות מותאמות באופן ייעודי למשתקמים, ולהכיל את כל הנתונים האישיים שלהם על מנת להגיע לדרך הנכונה שתסייע לחזרה לניהול חיים תקינים.

באילו דרכים יכולה ההפרעה לבוא לידי ביטוי בחייו של הסובל ממנה?
ישנם אנשים הסובלים מפוסט טראומה ואינם יודעים זאת, זאת על אף שהאנשים הסובבים אותם בהחלט יכולים להצביע על שינוי של ממש בהתנהגותם. לעומתם ישנם כאלה שמרגישים בעצמם שחייהם עברו טרנספורמציה רצינית, והם מסוגלים להבין שהגורם לכך הינו אותו אירוע קשה שהם חוו.

הפרעת דחק פוסט טראומתית יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות:
1. תסמינים של "פלאשבקים" המגיעים במהלך היום או בחלומות, וגורמים לאדם לחוות מחדש את אותן התחושות שעלו בו, ממש כמו בזמן ההתרחשות של האירוע הקשה.
2. התנהגות נמנעת הנובעת מפחד להתמודד עם העולם החיצוני – אנשים שחוו טראומה ומעדיפים להסתגר בתוך עצמם, לא לבוא במגע עם אנשים אחרים ולא להיקלע לסיטואציות חברתיות, בהן הם ייאלצו לפגוש בני אדם נוספים.
3. תחושות פנימיות של רגישות יתר המתבטאת בעצבות מתמשכת, דיכאון ובכי ללא הרף.
4. תחושות של חוסר רגישות דווקא, כלומר ניתוק המתבטא באדישות כלפי החיים, גם כאשר מתרחשים סביב אירועים שמחים וגם כאשר קורים דברים עצובים.

ניתן לראות כי הביטוי של הפרעות פוסט טראומתיות יכול להיות שונה בתכלית בין אדם אחד לאחר, אפילו אם שניהם היו עדים לאותו האירוע הקשה ממש. האופנים השונים שבהם הפרעת ptsd מתבטאת אצל בני אדם, מחייבים טיפול הנבנה אישית עבור כל משתקם, זאת בכדי שיהיה לו את הסיכוי הגבוה ביותר לחזרה מיטבית לתפקוד מלא.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה